עורך דין הוצאת דיבה באזור קיסריה

לשון הרע כעבירה פלילית

לידיעתך, לשון הרע עלולה לעבור או לגלוש לאזור הפלילי אם מתקיימים התנאים הבאים:

א. בניגוד לעוולה האזרחית המצריכה אדם אחד בלבד, פרסום דברי לשון הרע היה לשני אנשים או יותר. 

ב. פרסום לשון הרע התבצע בצורה מכוונת ומתוכננת בכדי להסב נזק לצד הנפגע.

העונש המרבי על עבירה זו הוא שנת מאסר. מה שמבדיל לשון הרע מרוב העבירות האחרות הוא שניתן להביאה לבית המשפט באמצעות הגשת תלונה. הנפגע הוא הצד התובע במקרה זה ויש לו אפשרות להעמיד את המפרסם לדין. מדובר באמצעי חריג, שכן בדרך כלל בעבירות פליליות מחליטה המדינה, באמצעות הפרקליטות, להביא את העבריין לדין. היכולת הזו לפעול הן בחזית הפלילית והן בחזית האזרחית בו-זמנית היא מה שמייחד טווח האפשרויות של הנפגעים בתיקי הוצאת דיבה.

 

כיצד מתבצעת תביעת הוצאת דיבה בפועל?

ישנם שני מסלולים שונים בהם יכול תובע לנקוט בתביעת לשון הרע על מנת לקבל פיצויים. הדרך הראשונה היא להוכיח שנגרם נזק. המסלול השני הוא מתן פיצוי ללא הוכחת נזק.

המסלול הסטנדרטי והנפוץ יותר הוא המסלול הראשון – הוכחת נזק עם פיצוי לפי שווי הנזק שנגרם. הבוחר בדרך כזו, בנוסף לדרישות לעיל, מחויב להוכיח כי נגרם לו נזק בפועל וכן להגיש לבית המשפט אומדן סביר ומוצדק לגובה הנזק שנגרם עקב הפרסום.

הקושי העיקרי בדרך הוא שפעמים רבות קשה להצביע במדויק על נזק שנגרם ישירות מהוצאת הדיבה ולא ניתן לקבוע את היקפה, אם בכלל ניתן לקשר בין הוצאת הדיבה לנזק שלכאורה נגרם.

היתרון העיקרי של מסלול זה הוא שבמידה והנזק היה גדול, ניתן בניהול נכון של התיק לזכות בפיצוי התואם את אופי ועוצמת הפגיעה.

המסלול השני הוא מסלול תביעת פיצויים בו אין לתובעים הוכחת נזק. בתיקי הוצאת דיבה, כדי להוכיח לשון הרע, עליך להראות כי התקיימו כל יסודות העוולה. ככל הנראה מדובר במסלול פשוט למדי, אך יש לו חיסרון גדול. קיימת הגבלה על גובה הפיצוי שניתן לפסוק בתביעה (ומיד נרחיב).

 

על איזה סכומים מדובר בתביעות הוצאת דיבה?

סכום הפיצוי המקסימלי שניתן לפסוק במקרה של לשון הרע רגיל הוא חמישים אלף שקלים. סכום הפיצוי המקסימלי שניתן לפסוק במידה שדברי לשון הרע פורסמו במזיד עומד על מאה אלף שקלים.

הלכה למעשה, בתי המשפט בוחרים בדרך כללבפיצוי נמוך בהרבה מהרף המקסימל יהקבוע בחוק. בנוסף, חשוב לציין שאם החלטתם לפעול בשתי החזיתות, האזרחיות והפליליות, תוכלו לקבל פיצויים רק ללא הוכחת נזק באחת מהן.

הקלות והגנות

בנוסף לגיבוי מהחוק ואפשרות התביעה הניתנים לתובעים, החוק מעניק הגנות חשובות גם לצד הנאשם בהוצאת דיבה ובפרט בהליך הפלילי וזאת כדי שיוכלו להגן על עצמם מפני הצורך במתן פיצוי או ריצוי עונש.

הגנות אלו חשובות לא רק כדי לרסן את כוח ההשפעה של התביעות, אלא במקרים מסוימים כשהשיקול הוא אי-הכבדה על מערכת המשפט העמוסה ממילא – מוטב אילו לפחות חלק מהתביעות לא יגיאו אל בית המשפט. משמעות הדבר היא שהמערכת המשפטית מעודדת לא פעם, במיוחד כשמדובר בתיק הוצאת דיבה אזרחי – להגיע לפתרון מוסכם מחוץ לכותלי בית המשפט ובכך לחסוך כסף רב לשני הצדדים וגם למדינה שמעוניינת כאמור להפחית עומסים על בתי המשפט.

הגנת "אמת בפרסום"

קו ההגנה הראשון נקרא "אמת בפרסום". על פי עקרון זה, רשאי אדם לפרסם בפומבי מידע לגבי אדם או ארגון ובתנאי שהפרטים נכונים ויש בהם עניין לציבור, אם בכדי להזהירו או ליידע אותו במידע חיוני. הגנה זו משמשת לא פעם עיתונאים אשר מטבע עבודתם עלולים להיתבע בתביעות הוצאת דיבה יותר מפעם אחת במרוצת שנותיהם בתפקיד. על הנתבע להוכיח כמובן להוכיח, לפחות במידה סבירה, שהדברים שפרסם אכן מושתתים על אמת ואינם בגדר המצאה פרועה.

הגנת "תום הלב"

ההגנה השנייה היא "הגנת הרצון הטוב". המשמעות היא שהנתבע פרסם את מה שפרסם בתום לב באחד התנאים המפורטים בחוק. סעיף 15 לחוק מכיל רשימה של נסיבות שבהן ניתן לטעון כי הפרסום נעשה בתום לב. נביא כמה מהם כדוגמאות: הפרסום נעשה כדי להגן על האינטרס האישי והלגיטימי של הנאשם, המפרסם לא היה מודע לקיומו של הצד הנפגע, הפרסום היה ביקורת על דבר שנעשה או הוצג בפומבי וכו'.

יש לשקול גם מקרים אחרים בהם לא נמצא הנתבע אחראי ללשון הרע, כגון כאשר האמירות היו חזרה על דבר שכבר נאמר, המפרסם סבר שהאמירות נכונות, או שהמפרסם פשוט לא התכוון לפגוע באיש ובהמשך אף התנצל על כך. קשה לומר מבלי לדעת יותר על פרטי המקרה שלך. תביעות לשון הרע עשויות להיות מורכבות ויקרות, לכן מומלץ להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה על מנת לבדוק האם הטיפול בתיק כזה הוא משהו שאתם ערוכים אליו. 

תביעה אזרחית הוצאת דיבה

אם הגעתם עד כאן במחקר שלכם, כנראה שכבר הבנתם שהגשת תביעת לשון הרע היא עניין די מסובך. קיימות ברירות רבות במסגרת התביעה עצמה, כמו בין משפט פלילי למשפט אזרחי, או בין מסלול פיצוי ללא הוכחת נזק או עם הוכחת נזק. כל הבחירות הללו מוסיפות לעמימות המובנית לגבי סוג הפעולות המהוות עבירה על החוק.

קשה להוכיח השפלה או זלזול, קשה להוכיח שפגיעה מסוימת אכן נגרמה ישירות מהפרסום. ישנם קשיים בבחירת מסלול פיצוי על בסיס גובה הנזק, שכן יתכן וקשה יהיה להוכיח זאת בבית משפט.

עורך דין לשון הרע

כל זאת יש להוכיח במסגרת משפט אזרחי המבוסס על מאזן הסתברויות. כלומר, הראיות שלך צריכות להיות מעט יותר משכנעות מאלו של הנאשם, וזו משימה לא פשוטה.

חשוב לציין שאף אחד מהאמור לעיל לא אמור להניא אותך מהגשת תביעת לשון הרע אם אתה סבור שהשמיצו אותך ופגעו בך בניגוד למותר בחוק.

לתביעות תפקיד חשוב בהגבלת חופש הביטוי

לתביעות דיבה תפקיד חשוב בהבטחת פרסום מידע מדויק לציבור, והן גם מספקות לאנשים פרטיים אפשרות להתגונן מפני שמועות או טענות שווא.

ישנם דברים מסוימים שכשהם נאמרים או נכתבים – הם יכולים להשפיע הרסנית על האדם, הן נפשית והן כלכלית. הפגיעה יכולה לכלול דברים כמו אובדן עבודה, גירושין או חוויה של משבר בריאותי גדול. למרות שלא תמיד ניתן להימנע לחלוטין ממצבים אלו, חשוב להיות מודעים אליהם ולבנות תוכנית במטרה להתמודד איתם במידה ויתרחשו.

 

משרד עורך דין הוצאת דיבה בן קרפל

אם אתם נמצאים במצב בו אתם סבורים שהושמצתם לשווא, מומלץ להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה שבאמת מנוסה בתיקים של לשון הרע כדי לדון באפשרויות העומדות בפניכם.

אם את או אתה מאוימים בתביעת לשון הרע לא מוצדקת, עליכם לפנות בהקדם לעורך דין המתמחה בתחום. רק עורך דין מנוסה ובעל ידע ספציפי בתחום לשון הרע יוכל להדריך אתכם בבטחה בתחום משפטי מורכב זה. אל תוותרו ואל תתפשרו, כי זה עלול לעלות לכם ביוקר בהמשך.

אם יש לכם שאלות בנושא דיני לשון הרע, משרד עורכי הדין בן קרפל כאן כדי לעזור. כדי לקבל ייעוץ משפטי ולבירור האם קיימת עילת תביעה ובירור הסיכויים לכך בהתאם לקבוע בחוק, פנו אל עורך דין הוצאת דיבה מטעם משרד עורכי דין בן קרפל ושות' המתמחה בתיקי הוצאת דיבה, לשון הרע והפרת פרטיות.

מה היה לנו עד עכשיו?

קטגוריות נוספות באתר

צור קשר

מעוניין לפרסם אצלנו? מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בתוך זמן קצר

5/5

מאמרים נוספים בתחום

מאמרים אחרונים באתר

טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

מזרן לכלבים

תהיתם פעם למה חבר הפרוותי שלכם צריך מזרון? למלווינו הכלבים מגיעה שנת לילה טובה בדיוק כמונו. פוסט זה בבלוג חוקר את העולם המרגש של מזרני